Tansen, Lumbini en Chitwan

22 augustus 2016 - Sauraha, Nepal

Maandag 22 augustus

Namaste,

Zondag 14 augustus ben ik samen met Thorsten (een Duitse jongen die ik bij Poon Hill ontmoet had) vertrokken met de bus naar Tansen. Eenmaal in Tansen zijn we naar het eerste guest house uit de lonely planet gegaan, waar een vriendelijk man ons hielp en vertelde dat hij nog een kamer vrij had, maar deze was klein en redelijk donker. Daarom besloten er verder te zoeken, maar na twee uur en 6 hotels later kwamen we erachter dat Tansen alleen hele dure of hele vieze hotels heeft en toch maar terug gegaan naar de eerste. Dit bleek een goede keus, de dag erna schoven we door naar een enorme kamer! En 's avonds was het gezellig op het dakterras. De momo-challenge was ons diner, we hadden een familieportie besteld (50 momo's, normale portie is 8-10), die we op 3 na helemaal opgegeten hadden.

De dag erna zijn we Tansen in geweest, een leuk, klein en niet al te toeristisch plaatsje. We begonnen met een tour door Tansen met het viewpoint, wat een enorme toren zou moeten zijn, maar die we niet gevonden hebben, hadden een ander mooi uitzicht punt bovenop de berg. Toen wat door de stad gezworven en dachten al snel dat we alles gezien hadden, bleek dat we rondjes liepen op hetzelfde stuk. Uiteindelijk wat tempels gespot en de Karuwa fabriek gevonden, waar weefgetouwen gebruikt worden die voor Nederlandse musea zelfs ouderwets zouden zijn.

De volgende bestemming was Lumbini, de geboorteplaats van Buddha, door mij meer ervaren als een hele rustige plek waar het boven de 40 graden was en dus vooral heel veel zweten! De plek zelf is pas redelijk recent ontdekt (ongeveer 40 jaar geleden), waardoor er nog veel tempels en kloosters in aanbouw zijn. De tempels/kloosters die er staan zijn wel heel mooi. Verschillende landen hebben er kloosters gevestigd, zo was er ook een zuid Koreaans kloosters, waar we 2 nachten hebben geslapen. Dit was best bijzonder en minimalistisch. Mijn kamer bestond uit 2 bedden (aka houten tafels) waar een matrasje van 2 cm op lag, verder kon je jezelf douchen met een bak water, was het interieur volledig beton en bestonden alle maaltijden uit rijst en een aubergine of kool curry. Vanwege het feit dat het een klooster was waren er ook 2 gebedsdiensten per dag, waarvan ik er een heb bijgewoond, bijzondere ervaring. De tweede dag in Lumbini nog meer tempels bekeken, het museum (wat nog meer een sauna was en zelfs alle lijsten om de foto's weg rotte), de exacte plek waar Buddha is geboren, waar ze een minder mooie tempel omheen gebouwd hebben en waar een hele mooie, energierijke boom stond. Ook de World Peace Pagoda hebben we bezocht, al zijn we daar per riksja naar toe gegaan, was echt te warm om te lopen.. Einde van de middag stiekem gekaart bij het klooster, dit was eigenlijk verboden. Als ik nu alle foto's terug kijk is het toch wel echt een mooie plek, alleen de hitte maakte het niet echt dragelijk. Daarom na 1,5 dag in Lumbini door gereisd naar Sauraha populair vanwege het nabij gelegen Chitwan national park.

De tocht van Lumbini naar Sauraha besloeg 5 local busses, maar is zeker de moeite waard. Werd al gelukkig toen we er aankwamen en langs de rivier onder een rieten hutje zaten van onze lunch aan het genieten waren. We hebben een mooi hotel gevonden om te verblijven. De dag erna 'rustig' aan gedaan, eerst naar de Elephant bathing, waar ik op een olifant heb gezeten en toen met de fiets naar 20000 lake wat een hele toer was op fietsen die veel te klein waren en zachte banden hadden over een weg met gaten en modder. Het meer zelf was een meer, voor Nepalezen heel bijzonder, voor een Nederlander iets minder. Een goede portie Dal Bhat als diner, waarbij de refill nog meer was als de eerste portie, maar dat was een goede voorbereiding voor een 2-daagse trekking in de jungle.

20 en 21 augustus was een weekend in de jungle, was echt een gave ervaring. Met z'n tweeën en twee gidsen opzoek naar dieren. De eerste dag hadden we drie soorten vegetatie: dichtbegroeid bos, Elephant grass van 3-4m en meer open bos met hele hoge bomen. Het was een soort verstoppertje spelen, door het gras richting het water opzoek naar neushoorns en na zo'n 1,5 uur hadden we de eerste neushoorn bil gezien! Gelukkig volgden er meer en zagen we in de twee dagen ongeveer 8 neushoorns, waarvan eentje op ongeveer 5m afstand! Verder heel veel herten gezien, wat apen, krokodillen (heel veel in het crocodile breathing center), een toekan, een adelaar, wat andere vogels, veel kleine kikkertjes, hagedissen en vlinders, en voetafdrukken van een tijger. Het waren twee mooie dagen wandelen door de jungle! Tweede dag was ik wel wat vermoeid al kwam dit voornamelijk door het feit dat het weer ergens rond de 40 graden was, en ben niet echt gemaakt voor die temperaturen. We zouden de tweede nacht in een klein dorpje slapen, al zijn we uiteindelijk toch terug gegaan naar Sauraha omdat Thorsten de dag erna vroeg weg moest naar Kathmandu.

Vandaag heb ik een relax dag.