Laatste weekje in Kathmandu Valley

31 augustus 2016 - Doha, Qatar

Woensdag 31 augustus

Namaste,

Daar zit ik dan op Doha International Airport in Qatar te wachten tot de acht uur transfertijd voorbij zijn. Gelukkig hadden we 45min vertraging, scheelt weer wachttijd. De laatste week is snel gegaan, de relax dag in Sauraha langs de rivier onder een rieten hutje en de dag erop volgend genieten van de airco (!!!) in een echte toeristenbus! De gemiddelde snelheid lag niet hoger ondanks de betere kwaliteit van de bus, over een stuk van pak en beet 160 km hebben we toch zo'n 9,5 uur gedaan. Lekker hobbelen op de achterbank. M'n plan was eigenlijk om gelijk naar Bhaktapur te gaan, maar gezien we best laat in Kathmandu aankwamen toch maar besloten daar te blijven. In de bus 2 Nederlanders (Tim en Christiaan) ontmoet, waarbij ik vervolgens in de taxi ben gesprongen naar Alobar1000, een zeer gezellig hostel. Eenmaal daar kwamen we nog een Nederlander(Caspar) tegen en was ons diner gezelschap compleet. Na een biertje in het hostel, een biertje bij het diner, werd het nog een biertje in Purple Haze, een zeer gezellige pub met veel Nepalezen en live muziek.

Deze avond resulteerde wel in een iets minder actieve ochtend, maar uiteindelijk toch nog Pashupatinath Temple geweest. Dit is een crematieplek langs de rivier met veel tempels/stupa's en apen. Op het moment dat wij er waren werd er 'slechts' een persoon verbrand.
'S avonds in een lokaal tentje Dal Bhat gegeten en daarna nog bij rooftop bat Shomrong de film seven year of Tibet gekeken.

Op 25 augustus ben ik wel echt naar Bhaktapur gegaan. Bhaktapur is echt een mooi, vredig en historisch stadje vol tempels. Helaas zijn er door de aardbeving wel een aantal beschadigd, maar om eerlijk te zijn vond ik de schade nog te overzien. Na een tour door de stad ben ik met Elody en Kevin ergens aan Dubur Square wat gaan drinken, toen we er eventjes zaten begon het 'festival'. Mensen in traditionele outfits met kaarsjes en bloemen om te offeren, verder veel muziek en mensen die met stokken dansden en dan tegen elkaar aan slaan dat je een soort muziek krijgt.  Dit tafereel was al een week lang elke dag van 15-20uur gaande, omdat het de 25ste de verjaardag van de god Krishna was. Het was bijzonder om te zien, en achteraf kwam ik erachter dat ikzelf ook mee had kunnen lopen. Diner heb ik alleen gegeten in het guest house, maar werd vergezeld door Cylia en Corinne die me later leuke locale plekjes lieten zien voor een theetje of een biertje. Was een gezellig avondje :) de dag erna ben ik ook in Bhaktapur gebleven, er was genoeg te zien in het stadje. En twee Nepalese meisjes vroegen of ik bij hen een spelletje kwam spelen, wat resulteerde in het trots laten zien van hun schoolwerk en een test of ik het ook wist en zij speelden spelletjes op m'n mobiel, maar waren nogal teleurgesteld over het aantal spelletjes op m'n mobiel. 'S middags een beetje rustig aan gedaan en 's avond weer met Cylia en Corinna op pad. We zouden een ander Nederlands meisje ontmoeten die zij al eerder gezien hadden, en toen bleek dat ik Danjella ook al had ontmoet in Polhara, toevallig!

De dag erna zijn we met z'n vieren met een theetje begonnen, daarna ben ik naar Nagarkot gegaan. Helaas had ik eerste de verkeerde bus, waardoor ik er best laat was.. In de bus uitgestapt op een punt waarvan ik dacht dat het Nagarkot was, het is namelijk alleen een viewpoint. Er hing redelijk wat bewolking, waardoor ik de mount Everest niet kon zien. Maar genoten van m'n lunch met view, toen wat rond gelopen en in de richting om terug te gaan. In Bhaktapur m'n spullen gepakt en op de bus naar Kathmandu, terug naar Alien. Om 19 uur toen het bijna donker was kwam ik aan, Alien was er ook nog niet. Die kwam precies toen ik begon met eten koken, dus samen gegeten en bijgepraat. Fijn, maar toch raar om weer terug te zijn bij Alien. De laatste drie nachtjes..

Maar er valt nog genoeg te zien, zo had ik de derde Dubur square (in Patan) nog niet gezien. Met de de bus naar Ratna Parc en toen een stuk lopen naar Patan. Was een leuke route door allemaal kleine straatjes en een parkje, onderweg nog even een stop gehad om momo's te eten. En omdat ik lopend kwam heb ik per ongeluk de ticket corner ontweken, waardoor ik gratis Dubur square op kon. Ook ben ik het Patan museum in geweest, wat echt een mooi museum was, zeker voor Nepalese begrippen. Er waren heel veel beelden met uitleg over buddhisme, hindoeïsme en heel veel goden. Daarna met de bus terug, waarbij ik wel 10x verder verwezen werd, maar uiteindelijk in de goede bus uit kwam. Wat gegeten, geklets en lekker slapen. Helemaal vergeten te zeggen dat deze dag al heel spannend begon! Na het ontbijt zag Alien ineens een slang in de keuken, snel de monniken gebeld die ernaast wonen en die hebben hem vervolgens de tuin in gekregen.

De laatste volledige dag heb ik nog wat door Kathmandu gelopen. Ben begonnen in Azon, waar soort bazaarachtige straatjes zijn en daarna door Thamel, de 'westerse'/toeristische wijk. Nog wat souvenirs gekocht en bijna m'n laatste rupees uitgegeven. Ook nog even bij Vinny langs geweest, die ik in het begin had leren kennen met z'n rooftop bar. En de dag afgesloten met de laatste portie Dal Bhat (typisch Nepalees: rijst, linzen soep, curry, spinazie en soort kroepoek) samen met Alien, dit was pas de eerste keer dat ik het echt met m'n handen heb gegeten.

En toen brak echt m'n laatste dag aan.. M'n laatste dag was vooral spullen pakken, eten en wat lezen, om 14 uur heb ik al de bus gepakt om nog samen met Alien wat te drinken en eten in het restaurantje naast haar werk. Rond 17 uur had ik de taxi naar het vliegveld, na ingecheckt te zijn en het eerste deel van m'n vlucht kwam ik in Doha uit. Waar ik de hele nacht heb doorgebracht. En als ik over een paar uur uit het vliegtuig stap ben ik weer in Nederland, raar maar ook wel fijn idee. Heb een mooie tijd gehad in Nepal :)

Liefs M.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elske:
    31 augustus 2016
    Mooi verhaal Merlijn. En straks mag je er nog veel meer vertellen
  2. Zandrie:
    31 augustus 2016
    Waar acht uur transfertijd al niet toe leidt. Een mooi een uitgebreid verhaal. Tot zo op Schiphol.