Bandipur, Pokhara en ABC Trekking

14 augustus 2016 - Pokhara, Nepal

Zaterdag 13 augustus

Namaste!!
Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik mijn andere verhaal geschreven heb, en in de tussentijd heb ik hele mooie dingen beleefd hier in Nepal.

Na Kathmandu ben ik naar Bandipur geweest, werd na 7 uur in de bus in een random lelijk dorpje gedropt vanaf waar ik nog een locale bus moest nemen. Maar eenmaal in Bandipur bleek het een heel mooi dorpje! Lekker rustig en vredig in de bergen, autovrij. Ik sliep in een klein guest house, eigenlijk gewoon bij mensen thuis, bij een meisje (Bindra) wat ik in de bus had ontmoet. Ik was van plan 2 nachten te blijven, maar in een middag had ik al het dorp en het uitkijkpunt bekeken en kwam ik 2 Nederlanders tegen met wie ik mee kon rijden naar Pokhara. De volgende dag was ik op tijd wakker, ben een ochtendmens geworden hier, telkens om 6-7 uur al wakker!

In Pokhara heb Ik iets rustiger aan gedaan, de eerste halve dag beetje langs het meer gelopen en in het guest house gezeten. De ochtend erna kwam ik per toeval op het dakterras hier iemand tegen die een trekking ging doen en die ontbijt meeting met de gids hadden. Ik ben ook mee gegaan en de rest van de dag de trekking voorbereid, zou die donderdag (4aug) voor een week gaan trekken!! Ik ga met een Australiëse vader (Michel) en zoon (Chris) met Duitse vriendin (Sophie). Dit was een van dingen die ik echt graag wilde doen ik Nepal!

5 augustus 7:30 onze jeep stond ready!! Eerst twee uur rijden om daar echt te beginnen met wandelen. De lucht was mooi blauw, ging een mooie week worden! De eerste dag liepen we door wat meer open omgeving, oa rijstvelden. Toen we uiteindelijk lunch hadden kwam er een stortbui naar beneden, maar toen we weer verder gingen was het droog :) uiteindelijk kwamen we eind van de middag in Chinu aan, in een luxe guest house met warme douche en uitgebreide menu kaart! Deze dingen waren eigenlijk de hele trekking beschikbaar, alleen werden de kosten steeds hoger.
De tweede dag was van Chinu naar Sinuwa op 2360m hoogte, waarbij we een enorme hoeveelheid trappen moesten passeren..  In dit guest house met houten muren kon je de buren bijna horen snurken. Hier waren wat meer mensen, waarmee ik gezellig gekaart heb. Er waren 2 Nederlanders, 2 Engelsen, 1 uit Maleisië en nog wat meer. Hele gezellig sfeer in ieder geval, deze groep zouden we nog twee dagen tegenkomen, in Deurali en bij de Annapurna Base Camp. Dat waren erg mooie dagen wandelen, de dag naar Deurali was door een heel mooi Avatar achtig bos. En de laatste dag was het best mistig/bewolkt en liepen door een gras- en rotsachtig landschap met allemaal hele mooie bloempjes. Omdat het toen een jaar (en een dag) geleden was dat Beppe overleden was heb ik een takje fluitenkruid en een mooi bloempje mee genomen naar de top.

Eenmaal op de Base Camp, wat op 4130m lag, waren we omringd door mist en zagen niks van alle bergen die om ons heen zouden moeten zijn. Des te mooier was de verrassing 's ochtends met zonsopkomst, we bleken midden tussen alle bergtoppen te zitten! Echt heel gaaf! Dit zicht was goed voor tien minuten, toen maar weer naar bed voor een paar uur dacht ik. Een uur later liep iemand al enthousiast schreeuwend rond dat we de bergen weer konden zien, met blauwe lucht en zon! Heb echt genoten :)

Daarna begon de tocht naar beneden, wat echt minstens 2x zo snel ging. Chris, Sophie en ik waren nog lang niet klaar met de trekking, dus hebben die dag besloten om Poon Hill toe te voegen. Hierdoor zouden we een dag extra hebben en 3 lange dagen lopen hebben, ook maar 1,5 dezelfde route ipv de laatste 3. Dus we gingen met z'n drieën en een drager verder. We hadden beetje luxe variant van trekking, hadden twee dragers en een gids bij ons. De drager die we mee hadden werd hierdoor geüpgrade naar gids, het was een jongen van 19 die eerst in een hele dienstbare rol zat, maar nu met z'n vieren meer los kwam en mee deed met onze kaart spellen. We hebben heel veel rummy gespeeld, wat een soort rumikub is alleen dan met kaarten.

Bij Poon Hill hadden we weer geluk met het weer, de dag ervoor hadden ze namelijk helemaal geen uitzicht, maar wij hadden een prima uitzicht bij zonsopkomst. De laatste drie dagen waren toch wel het zwaarst, de beentjes waren al een beetje moe en we hadden nog een paar goede klimmen recht omhoog erin zitten. Ook ging de drager nu wat sneller door omdat we niet meer hoefde te wachten tot Michel bij was, wat eigenlijk net fijn was. De laatste dag hebben we gelukkig de hele dag naar beneden of vlak gelopen, en langs een hele mooie heldere, wilde rivier. Waren echt hele mooie 8 dagen! Heb echt enorm genoten :) ook van de pannenkoeken, spring rolls en roasti's wat m'n favoriete maaltijden waren.

Daarna nog twee dagen in Pohkara doorgebracht. Ben met Sophie, Chris en Michel naar de overkant van het meer geroeid en daar omhoog gelopen naar de world peace stupa. De laatste dag in Pokhara ben ik 's ochtends weze paragliden, wat echt een hele bijzondere en leuke ervaring was. Al moest ik wel overgeven toen we geland waren, hadden ook nog wat stunts gedaan. En 's middags met ik naar Old Pokhara geweest, althans het Gorka Museum, tempels en heb wat rond gelopen. Omdat het zaterdag was (wat een beetje onze zondag is), waren er best veel winkeltjes dicht. Toen de laatste maaltijd samen met Chris, Sophie en Michel gehad. Ben echt heel blij dat ik hun ontmoet heb, echt leuke en inspirerende mensen. Hebben ook echt al veel gereisd! Nu is het tijd om verder te gaan naar Tansen.

Liefs M.

1. Alita:
    14 augustus 2016
    Wat een bijzonder mooie reis Merlijn! Leuk om je verhaal te volgen! x
  2. Gerda:
    14 augustus 2016
    Mooi verhaal Merlijn. Leuk om te lezen. Je vermaakt je prima lees ik en je proeft al aan meer! Goede reis verder!
  3. Iteke:
    14 augustus 2016
    Klinkt fantastisch! Heel leuk om te lezen. Veel plezier nog en ben benieuwd naar het volgende verslag!
  4. Zandrie:
    14 augustus 2016
    Gaat goed met jouw in Nepal. Je maakt veel leuke dingen mee en ontmoet veel interessante mensen. Ben benieuwd naar de komende avonturen.
  5. Ans Hoeksma:
    14 augustus 2016
    Meid, wat een mooie dingen maak je mee. Geniet nog maar verder.
    Knuffel, Ans
  6. Romy:
    16 augustus 2016
    Klinkt fantastisch!! Ik lees dat je erg aan het genieten bent!! Ik hoop dat de rest van je vakantie net zo leuk word!!! Xx <3 <3
  7. Nina:
    17 augustus 2016
    Wat een mooi avontuur! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan! Liefs, Nina
  8. Jony:
    17 augustus 2016
    Wauw merlijn,
    Wat ben jij een gave reis aan het maken echt heel vet.
    Heel veel plezier nog.
  9. Zandrie:
    23 augustus 2016
    Mooie ervaring en belevenissen vooral tijdens de jungletocht. Hopelijk is het de laatste week richting Kathmandu weer wat koeler.
    Veel plezier de laatste week.