Katmandu

31 juli 2016 - Kathmandu, Nepal

Namasté priya mānchē,

Ondertussen heb ik mijn eerste vier nachten in Katmandu erop zitten, morgen trek ik verder naar Bandipur om vervolgens enkele dagen later in Pokhara uit te komen. Maar eerst zal ik jullie wat vertellen over mijn avontuur tot nu toe...

Donderdagmiddag zijn Alien en ik bij het klooster wezen kijken, en kregen nog een kopje Nepalese thee (zwarte thee met melk en suiker) aangeboden. Het was een vredige sessie, waar ik ontdekte dat ik toch echt familie van m'n vader ben; ik kan dan wel in kleermakers zit zitten, maar niet veel langer dan 10 minuten. Daarna hebben we Tibetaanse soep gegeten, nog wat gepraat en gerelaxt en was ik toch wel een beetje moe van de lange reis.

Vrijdag ochtend stond Alien ongeveer met de zon op, en omdat de kat haar wakker maakte. De kat vroeg van mij ook een aai, maar daarna draaide ik me om voor nog wat uurtjes slaap. Rond een uurtje of tien zat ik in een busje vol met locals op weg naar Kathmandu, Thamel, de wat toeristischer buurt, om precies te zijn. Toch kwam ik daar niet helemaal uit en heb wat door smalle straatjes gelopen, waar vooral veel Nepalese winkeltjes waren en het best druk was. En plots kwam in bij Dubur Square uit, een gebied met heel veel tempels. Daar een rondleiding gehad, van een gids die ik veeeel te veel betaald heb, maar hij heeft wel veel nuttige dingen verteld over de cultuur hier. Ik heb zelfs Kumari gezien, een meisje wat een gedaante is van Boeddha. Na een lunch in een rooftop restaurant met uitzicht op tempels ben ik verder gelopen en uiteindelijk toch Thamel gevonden, eigenlijk een veel te westerse wijk. Daar kreeg ik gelijk een flyer in m'n handen gedrukt van een rooftop pub waar het die avond gezellig zou worden. Ik vertelde dat ik voor Alien wilde koken, maar niet goed wist waar ik eten kon halen. Toen heeft hij me achterop de motor naar de supermarkt gebracht, vervolgens gingen we naar z'n pub om koffie te drinken. Alleen er was geen stroom (dat heb je hier slechts halve dagen), dus werd het bier ipv koffie. Uiteindelijk ben ik daar de hele avond geweest en heb gezellig gekletst met wat andere backpackers en Nepalezen. Gezien het geen goed idee was om in het donker nog naar huis te gaan, heb ik overnacht in een hotel waar veel te veel herrie was.

Na dit slechte nachtje slapen, was de zaterdag vooral chillen. Lekker koud gedoucht (Alien heeft geen warm water), daarna wat gegeten en uiteindelijk nog een rondje door de omgeving gelopen. Kwam uiteindelijk nog bij een tempel uit beneden in het dorp, verder vooral onderweg veel aangekeken door locals. Toen ik weer terug was heb ik eten gekookt voor Alien en zijn we mooi op tijd gaan slapen. Zaterdag is tevens vrije dag, wat bij ons zondag is. Dus daar heb ik me ook naar gedragen.

Vanmorgen ben ik begonnen mrt een Nepalees ontbijt, Tsampa, wat bestaat uit gerst met thee en boter, zeer bijzonder. Vervolgens met Alien vertrokken in een busje vol locals, 22 stuks om precies te zijn, waar 14 een normale plek zou zijn voor Nepalese begrippen, in Nederland zou dat al niet kunnen. We zijn eerst naar de Tibetaanse dokter geweest, vervolgens om de tempel heen gelopen. Waarvan helaas de top ingepakt was vanwege restauraties na de aardbeving. Toen hebben we koffie gedronken en gelucht, kwamen zelfs nog een Nederlander tegen! Mijn lunch was typisch Nepalees, rijst met goed kruidige groentes. Hierna gingen we samen met het busje terug, al sloeg Alien halverwege af en ging ik naar Swambu, ook wel apentempel. Dit was een mooie tempel met apen en een heel mooi uitzicht over Kathmandu. Daarna heb ik op een healing- of singing bowl gespeeld, die ik vervolgens gekocht heb. De verkoper vond dat we gelijk vrienden waren en hebben samen nog een theetje gedronken. Daarna werd het alweer tijd om naar huis te gaan, is hier om 19uur al donker. Kwam op de terugweg nog twee Nederlanders tegen! En na twee busjes en een stukje lopen was het net donker toen ik thuis was.

Tot nu toe vermaakt ik me erg goed hier en bevalt de Nepalese cultuur me wel, hele respectvolle, behulpzame mensen :) en morgen dus eens verder Nepal in.

Liefs Merlijn

1. Michelle:
    31 juli 2016
    Klinkt heel goed allemaal Merlijn,geniet!
  2. Elske:
    1 augustus 2016
    Ik moest echt lachen om het stukje "waar ik ontdekte dat ik toch echt familie van m'n vader ben; ik kan dan wel in kleermakers zit zitten, maar niet veel langer dan 10 minuten." Ik kam het beeld gewoon helemaal voor me zien!
    Ps; niet te veel souvenirs in het begin kopen he!
  3. Zandrie:
    2 augustus 2016
    Je hebt al heel wat gezien en meegemaakt in Nepal. Ik ben benieuwd hoe de trekking in Pokhara je gaat bevallen. Ik heb daar wisselende reacties over gehoord. Van het mooiste wat ik ooit gedaan heb het lijkt wel een zegetocht door al die dorpjes tot nooit weer zó koud nachts. Maar eerst veel plezier in Bandipur.
  4. Tessa:
    2 augustus 2016
    Gaaf Merlijn! Ben benieuwd naar je volgende avonturen:)
  5. Renée:
    9 augustus 2016
    Je maakt mooie dingen mee merlijntje! Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen!
    Veel plezier!!